منو وب ایده

اعتماد، قدرت و رتبه سایت در بین سایت‌های دیگر

اعتماد، قدرت و رتبه سایت در بین سایت‌های دیگر

همان طور که موتور‌های جستجو می‌توانند تصمیم بگیرند که به لینک‌ها یا اکانت‌های (حساب‌های) اجتماعی اعتماد کنند یا خیر، به همین صورت می‌توانند بیاموزند که به چه وب‌سایت‌هایی اعتماد کنند. به همین دلیل بسیاری از سئوکاران اعتقاد دارند که اعتماد موتور‌های جستجو به سایت نقش بسیار بزرگی در موفقیت یا شکست یک سایت در کسب رتبه بالا در نتایج جستجو دارد.

رتبه اعتماد یا Trust rank  یکی از مواردی است که در نمایش نتایج جستجو موثر است. موتورهای جستجو همچون گوگل برای نمایش نتایج جستجو، عوامل زیادی را مد نظر قرار می‌دهند که اعتماد به سایت یکی از آن‌هاست.

فاکتور رتبه اعتماد یاTrust rank  فاکتوری است که در ابتدا توسط یاهو (Yahoo) معرفی گردید، ولی بعداً مشخص شد که یکی از عوامل تأثیر گذار در رتبه بندی سایت‌ها توسط موتور گوگل نیز می‌باشد.

رتبه اعتماد یا Trust Rank عددی بین ۰ تا ۱۰ است. در آنالیز و تحلیل رتبه اعتماد، آن دسته از وب‌سایت‌هایی که امتیاز آن‌ها بالاتر از ۶ است، دارای رتبه اعتماد عالی و آن دسته از وب‌سایت‌هایی که رتبه اعتمادشان بالاتر از ۴ است، رتبه خوب و ۲ تا ۴ رتبه متوسط دارند. برای وب‌سایت‌هایی که به تازگی دامنه خریداری کرده‌اند نیز به‌صورت پیش فرض رتبه اعتماد ۱ در نظر گرفته می‌شود.

از مهم‌ترین فاکتور‌های مؤثر بر رتبه اعتماد می‌توان به قدرت، تعامل و تاریخچه سایت اشاره کرد.

قدرت

آیا سایت شما یک قدرت محسوب می‌شود؟ به عبارت دیگر آیا سایت شما به‌عنوان رهبر و پیشگام در حوزه فعالیت خود شناخته می‌شود؟ قدرت برتر بودن یک هدف مهم در سئو است.

هیچ کس دقیقاً نمی‌داند که موتور‌های جستجو چگونه قدرت را محاسبه می‌کنند و در واقع چندین سیگنال‌ وجود دارند که «قدرت» یک سایت را به موتور‌های جستجو نشان می‌دهند. نوع لینک‌هایی که سایت شما دریافت می‌کند یا ارجاعات از شبکه‌های اجتماعی و معیار‌های تعامل همگی می‌توانند در قدرت یک سایت نقش داشته باشند و البته احساسات و نظرات منفی کاربران به قدرت یک سایت ضربه می‌زنند.

سایت‌هایی که دارای اعتبار دامنه Domain Authority  و اعتبار صفحه Page Authority  بالایی هستند و همچنین سایت‌هایی که در حوزه آموزشی edu و دولتی gov هستند، دارای قدرت بالایی بوده و تبادل لینک با آن‌ها قدرت سایت شما را نیز افزایش می‌دهد.

گوگل یک راهنما برای مالکان وب‌سایت‌ها قرار داده است که در آن به توضیح چگونگی ارزیابی قدرت یک سایت اشاره کرده است.

تعامل

یک سایت با‌کیفیت بایستی تعاملات مناسبی با کاربران داشته باشد. موتور‌های جستجو تعاملات یک سایت را با روش‌های مختلف می‌سنجند. برای مثال مدت زمانی که کاربران در سایت شما باقی می‌مانند، جستجو و کلیک کاربران بر فهرست شما، نرخ پرش کاربران از یک صفحه و امتحان قسمت‌های دیگر و همچنین رفتار Pogosticking (پرش از جایی به جای دیگر) از جمله معیار‌هایی هستند که موتور‌های جستجو برای ارزیابی قدرت یک سایت از آن استفاده می‌کنند.

ارسال دیدگاه‌ها و نظرات بلند توسط کاربران درباره محتوای شما در مقایسه با سایر سایت‌ها، زمان سپری شده در سایت یا کلیک طولانی نیز نوع دیگری از تعاملات هستند که موتور‌های جستجو آن‌ها را اندازه گیری و برای ارزیابی ارزش نسبی سایت از آن استفاده می‌کنند.

واکنش‌های اجتماعی مانند نظرات، به اشتراک گذاشتن‌ها و «لایک‌ها» نیز یکی دیگر از معیار‌هایی هستند که تعاملات یک وب‌سایت با آن سنجیده می‌شود.

موتور‌های جستجو در استفاده از معیار‌های تعامل برای ارزیابی یک سایت بسیار محتاط هستند، اما ما قویاً اعتقاد داریم که تعاملات یک سایت سنجیده شده و در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارند.

تاریخچه

از آنجایی که موتور‌های جستجو به‌طور مداوم به وب‌سایت شما سرکشی می‌کنند، به رفتار شما در طول زمان پی می‌برند. به عبارت دیگر موتور‌های جستجو مانند گوگل فعالیت‌های تازه در هر سایت را با توجه به تاریخچه فعالیت‌های آن سایت می‌سنجند.

به عنوان مثال اگر شما محتوایی را منتشر کنید که با موضوعاتی که قبلاً پوشش می‌دادید، متفاوت باشد یا با حوزه فعالیت شما نا‌مرتبط باشد، زنگ خطر موتور‌های جستجو را به صدا در می‌آورد.

البته همان طور که آدم‌ها تغییر می‌کنند، سایت‌ها نیز دستخوش تغییرات می‌شوند و تغییرات برای بهتر شدن از نظر موتور‌های جستجو کار ناپسند یا اشتباهی نیست. ولی موتو‌رهای جستجو تغییرات جدید را با توجه به فعالیت‌های قبلی می‌سنجند تا اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌ها به‌صورت نرمال و بدون هر گونه فریبی انجام می‌شوند.

علاوه بر این، تاریخچه فعالیت یک سایت از این نظر اهمیت دارد که اگر یک سایت در گذشته تخلفاتی انجام داده و از سوی گوگل تنبیه شده باشد، این امر سبب می‌شود که آن سایت نتواند به‌راحتی به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کند. یک سایت با سؤ پیشینه در مقایسه با یک سایت با پیشینه روشن، بایستی برای کسب رتبه‌های برتر در نتایج جستجو تلاش مضاعفی انجام دهد.

لازم به ذکر است که سایت‌های جدید نسبت به سایت‌های قدیمی که در مدت زمان طولانی فعالیت مطلوبی داشته‌اند، مسیر دشوار‌تری را برای کسب موفقیت در پیش دارند. شاید هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها زمان لازم باشد که یک سایت جدید بتواند احترام لازم را از کاربران و موتور‌های جستجو دریافت کند.

به طور خلاصه مهم‌ترین روش‌های افزایش رتبه اعتبار عبارتند از:

  • به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوای با کیفیت
  • سئوی سایت بر اساس رهنمود‌ها و قوانین موتور‌های جستجو
  • پرهیز از دور زدن قوانین موتور‌های جستجو یا عدم دست به دامان شدن روش های غیر متعارف برای افزایش رتبه خود در موتور های جستجو (چه به‌صورت درون‌سایتی و چه به‌صورت برون‌سایتی).
  • لینک دادن به سایت‌های معتبر و مرتبط
  • دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط به‌صورت طبیعی و نه خرید و تبادل لینک
  • گذر زمان و افزایش عمر سایت
  • خرید دامنه با عمر بالا و تاریخچه درخشان
  • برندینگ

توجه داشته باشید که عددی که سایت‌های سنجش رتبه اعتماد ارائه می‌دهند، لزوماً عددی نیست که  موتور‌های جستجو در الگوریتم و بانک اطلاعات خود برای هر سایت دارند. ولی در بسیاری از مواقع عددی که این سایت‌ها نشان می‌دهند بر اساس تجربه و با توجه به رفتار گوگل و موتور های جستجوی دیگر، به رتبه اعتماد حقیقی نزدیک است.

کلیه حقوق محفوظ است. شرکت طراحی سایت وب ایده، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت، سئو ، هاست و سرور