منو وب ایده

جستجوی کلمات کلیدی چیست؟

جستجوی کلمات کلیدی چیست؟

جستجوی کلمات کلیدی فرایند یافتن و تحلیل اصطلاحات مناسبی است که افراد آن را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند.

جستجوی کلمات کلیدی بخشی از اقدامات لازم برای سئو است. در طی این فرایند لازم است کلمات بااهمیت برای سایت مشخص شود. برای به دست آوردن چنین لیستی، باید در مورد مخاطبان و موتور جستجو مورد نظر اطلاعات مناسبی کسب نمایید مثلا افراد برای جستجوی مواردی مانند محصولات، خدمات و سوالات خود، کدام عبارت را جستجو می‌کنند و انتظار دارند چه چیزی پیدا کنند؟ با استفاده از این لیست، می‌توانید محتوایی را در سایت خود ایجاد کنید که ترافیک بیشتر و با کیفیت بالا را به خود جلب کند. از ابتدای کار این را مدنظر داشته باشید که تحقیقات کلمات کلیدی هرگز به پایان نمی‌رسد. انجام آن به طور مرتب برای به روز ماندن سایت ضروری است.

چرا جستجوی کلمات کلیدی مهم است؟

یافتن کلمات کلیدی مناسب مهم است زیرا باعث می‌شود بدانید که مخاطبان شما از چه اصطلاحاتی برای جستجو استفاده می‌کنند. در بسیاری موارد، معمولاً با صاحبان کسب‌وکاری مواجه می شویم که هنگام توصیف محصولات خود، از مجموعه‌ای از کلمات استفاده می‌کنند که مورد استفاده مخاطبان هدف‌ آن‌ها نیست. در نتیجه، مشتریان بالقوه به دلیل درست انتخاب نشدن کلمات کلیدی، آن سایت را در نتایج جستجو مشاهده نمی‌کند.

منطقی نیست کلماتی که کاربران جستجو نمی‌کنند را بهینه سازی نمایید و از این کلمات استفاده نمایید. جستجوی کلمات کلیدی باعث می‌شود که شما از کلمات مورد نظر مخاطب خود استفاده کنید و این امر باعث می‌شود تلاش‌ها برای بهینه‌سازی وب سایت شما بسیار موثرتر شود. علاوه بر این، متوجه خواهید شد که مخاطبان شما دقیقاً به دنبال چه چیزی هستند و می‌توانید به آن سؤالات در قالب محتوای با کیفیت پاسخ دهید.

مفاهیم اساسی جستجوی کلمات کلیدی

قبل از اینکه به جستجوی کلمات کلیدی بپردازیم ، مفاهیم اساسی آن را بررسی می‌کنیم. از این مفاهیم در ادامه مقاله استفاده خواهیم کرد.

کلمه کلیدی اصلی

کلمه کلیدی اصلی عبارت یا کلمه‌ای است که می خواهید با آن صفحه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل دیده شود. با انجام جستجوی کلمات کلیدی، مجموعه‌ای از کلید واژه‌های اصلی را تعیین خواهید کرد.

کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل (Long Tail Keywords)

کلمات کلیدی طولانی عمدتا شامل چند کلمه هستند و به میزان کمتری جستجو می‌شوند. هرچه اصطلاحات جستجو طولانی‌تر و خاص‌تر باشد، رتبه بندی برای آنها آسان تر خواهد بود زیرا رقابت کمتر خواهد بود. جستجوی این نوع کلمات در موتورهای جستجو مانند گوگل کمتر است با این حال افرادی که این کلمات را جستجو می‌کنند به احتمال بیشتری به مشتری شما تبدیل می‌شوند.

برای مثال کسی که کلمه کلیدی «کفش» را جستجو می‌کند، با احتمال کمتری به مشتری تبدیل شود و از محصولات یا خدمات شما استفاده کند. اما فردی که «خرید کفش کوهنوردی» را جستجو می‌کند، با احتمال بیشتری به مشتری شما بدل شود زیرا قصد خرید دارد. در تصویر زیر وضعیت انواع کلمات مشخص شده است.

استراتژی کلمات کلیدی

استراتژی کلمه کلیدی شما در مورد تصمیماتی است که شما بر اساس جستجوی کلمه کلیدی خود می‌گیرید. به عنوان مثال، ابتدا چه محتوایی ایجاد می‌کنید؟ آیا روی کلمات کلیدی کوتاه تمرکز می‌کنید یا کلمات کلیدی طولانی؟ چگونه و از طریقی متحوا را منتشر خواهید کرد؟ آیا یک مقاله نوشتاری، صفحه محصول، فیلم آموزشی یا اینفوگرافیک ایجاد خواهید کرد؟

دانستن قصد جستجوگر (search intent)

در نهایت شما باید بفهمید که یک جستجوگر چه چیزی می خواهد یا نیاز دارد. شما نباید فقط به کلمات کلیدی نگاه کنید، بلکه باید هدف اصلی خود را دانستن خواسته جستجوگر بدانید. محتوای شما باید راه حلی برای «نیاز» جستجوگر ارائه دهد. دانستن دلیل جستجو به شما کمک می‌کند تا محتوا را هدفمند بنویسید.

همچنین باید بدانید با جستجوی کلمه یا عبارتی خاص مخاطب به دنبال چه موضوعی است. راحت‌ترین کار برای دانستن این موضوع، جستجوی عبارت مورد نظر در موتور جستجوی گوگل است تا از این طریق موضوعات مرتبط با آن کلمه کلیدی که مخاطب به دنبال آن است بیابید. به عنوان مثال اگر بخواهید بدانید با جستجوی کلمه کلیدی «توت فرنگی» مخاطب به دنبال چه نوع محتوایی است باید آن را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. مثلا ممکن است مخاطب به دنبال یافتن محتوا درباره خواص توت فرنگی باشد یا نشا توت فرنگی؟ نتایج نمایش داده‌شده در صفحه نتایج جستجو (SERP) در شکل زیر نشان داده‌شده است. طبق این نتایج می‌توان گفت مخاطب با جستجوی کلمه «توت فرنگی» به دنبال دانستن خواص توت فرنگی است.

جستجوی کلمات کلیدی چگونه انجام می‌شود؟

۱. هدف خود را مشخص کنید

قبل از شروع هر اقدامی، در مورد هدف و ماموریت خود فکر کنید. حتما در در مورد سؤالاتی که در ادامه آمده تامل کنید:

  • هدف اصلی تجارت یا سازمان شما چیست؟
  • چه چیزی کار شما را خاص می‌کند؟
  • می‌خواهید به چه جایی برسید؟

هنگامی که بتوانید به این سؤالات بطور کامل پاسخ دهید، اولین و مهمترین قدم در استراتژی کلمات کلیدی خود را برداشته‌اید.

بازاری که در آن قرار دارید تعیین می‌کند که آیا مسیری که برای کسب جایگاه در نتایج موتور جستجو در پیش گرفته‌اید مناسب است یا خیر. برای مثال برخی از بازارها بسیار رقابتی هستند و شرکت‌های بزرگ جایگاه‌های اول صفحه نتایج جستجو را اشغال کرده‌اند. این شرکت‌ها بودجه زیادی برای بازاریابی و به طور خاص سئو دارند. رقابت در این بازارها دشوار است، بنابراین رتبه گرفتن در این بازارها نیز دشوار خواهد بود. در این گونه بازارها لازم است روی بخشی از بازار کار کنید که رقابت سر آن کمتر است. در این گونه بازارها کار کردن در نیچ مارکت (niche market) می‌تواند به شما کمک کند.

شاید شما می‌خواهید وارد حوزه فروش بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس شوید. این حوزه کاری بازار پر رقابتی دارد و به ویژه رقابت در حوزه فروش بلیط هواپیما بسیار زیاد است. بنابراین می‌توانید از گوشه کم رقابت‌تر بازار شروع کنید که در این مورد فروش بلیط اتوبوس و قطار است. البته این به معنای نبود رقابت نیست و باید دید درستی داشته باشید که در حال وارد شدن به بازار در چه سطح رقابتی هستید.

۲. لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید

مرحله دوم ایجاد لیستی از کلمات کلیدی مد نظر شما است. با توجه به مأموریت خود، سعی کنید دریابید مخاطب مورد نظر شما چه چیزی می‌خواهد. این افراد به دنبال چه چیزی هستند؟ برای جستجوی خدمت یا محصول شما، چه نوع عباراتی توسط آن‌ها جستجو می‌شود؟ محصول شما کدام یک از مشکلات آن‌ها را حل می کند؟ تا آنجا که ممکن است پاسخ ها را یادداشت کنید. اگر مأموریت شما مشخص باشد ، شما تصویر کاملی از نقاط فروش بی نظیر خود خواهید داشت (مواردی که کسب‌وکار شما را از دیگران متمایز می‌کند).

اگر بخواهیم عملیاتی‌تر صحبت کنیم، لیستی از موضوعات مهم و مرتبط را بر اساس آنچه در مورد کسب‌وکار خود می‌دانید تهیه کنید.

برای شروع این مرحله، به موضوعاتی که می‌خواهید در آن‌ها رتبه بگیرید فکر کنید. شما در حدود ۵-۱۰ گروه موضوعی ارائه خواهید داد که برای حوزه کاری شما اهمیت دارد. از این گروه‌های موضوعی باید در مراحل بعدی استفاده کنید.

به‌عنوان مثال سایتی مانند کالج تپسل را در نظر بگیرید. برخی از دسته‌بندی‌های کلی برای این سایت داراری اهمیت هستند، مانند:

  • بازاریابی محتوا
  • ایمیل مارکتینگ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ
  • ویدئو مارکتینگ
  • موبایل مارکتینگ
  • سئو
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی

سپس باید میزان جستجوی این کلمات را با استفاده از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی سنجید. این داده‌ها به شما این امکان را می دهند تا ارزیابی کنید که این مباحث برای مخاطبان شما چقدر مهم است و چه تعداد موضوعات مختلفی برای ایجاد محتوا نیاز دارید تا بتوانید با آن کلمه کلیدی موفق باشید.

از ابتدای کار همه اطلاعات و عبارت‌ها را در جدول‌های منظم مانند گوگل شیت (Google Sheets) یا اکسل (Excel) وارد کنید تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر شود. 

۳. روی کلمات کلیدی خود تحقیق کنید

بعد از ایجاد اولین لیست، وقت آن است که کمی عمیق‌تر به کلمات کلیدی خود بپردازید. خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارد که جستجوی کلمات کلیدی شما را ساده‌تر می‌کنند.

اکنون که چند گروه موضوعی دارید که می خواهید روی آنها تمرکز کنید، زمان آن است که برخی از کلمات کلیدی موجود در آن را شناسایی کنید. این عبارات، کلمات کلیدی هستند که فکر می کنید برای رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو مهم هستند زیرا مشتری هدف شما احتمالا در جستجوی آن اصطلاحات است.

اولین ابزار خود موتور جستجوی گوگل است. گوگل کلمات کلیدی را که مرتبط با جستجوی شماست نمایش می‌دهد. این موارد چیزهایی است که افراد گوناگون از گوگل پرسیده‌اند!

 

کلیه حقوق محفوظ است. شرکت طراحی سایت وب ایده، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت، سئو ، هاست و سرور