منو وب ایده

سئو چیست؟

سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی وب‌سایت از طریق جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو صورت می‌گیرد که افزایش بازدید سایت را به دنبال دارد. معروف‌ترین موتور جستجو در جهان،‌ موتور جستجوی گوگل است. بینگ و یاهو نیز از دیگر موتورهای جستجو هستند. زمانی که شما عباراتی را در موتور جستجو سرچ می‌کنید، نتایج در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده‌ می‌شود.

حال اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم که سئو چیست،‌ می‌توان گفت سئو کردن یک سایت شامل موارد زیر است:

  • ایجاد محتوای با کیفیت بالا
  • بهینه‌سازی محتوا برای کلمات کلیدی خاص
  • ایجاد لینک داخلی و خارجی
  • بهبود عملکرد سایت از نظر فنی

اما هدف نهایی از انجام این اقدامات چیست؟ این راهکارها با هدف افزایش رتبه سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو به ویژه گوگل و با توجه به اهداف تعیین شده کسب‌وکار انجام می‌شود. در ادامه مطلب، هر یک از این مواردی که گفته شد، به صورت مفصل‌تر توضیح داده می‌شوند.

اهمیت سئو چیست؟

نزدیک به ۶۰٪ از کل ترافیک در وب مربوط به جستجوی گوگل می‌شود. اگر شما ترافیک سایر موتورهای جستجو محبوب (مانند بینگ، یاهو و یوتیوب)  را نیز اضافه کنید، همان طور که در تصویر می‌بینید، ۷۰٫۶٪ کل ترافیک از موتورهای جستجو سرچشمه می‌گیرد و باقی ترافیک وب، از منابعی مانند شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها می‌آید.

برای نشان دادن نتیجه بهتر در موتورهای جستجو باید بدانیم موتورهای جستجو مانند گوگل هوشمندتر شده‌اند، اما هنوز به کمک ما نیاز دارند. برای بهینه‌سازی سایت، ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند محتوای شما را به درستی شناسایی کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند. اما سئو کردن سایت مزایای دیگری نیز دارد.

۱. افزایش ترافیک سایت

هرچه محتوا در صفحه نتایج موتور جستجو در جایگاه‌های اول نمایش داده شود، ورودی بیشتری دریافت خواهد کرد و در نتیجه کلیک و ترافیک آن افزایش خواهد یافت.

۲. افزایش نرخ کلیک

هرچه رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو بیشتر باشد،‌ نرخ کلیک (CTR) محتوای شما بیشتر می‌شود. نرخ کلیک به معنای میزان کلیک کاربران روی محتوای شما تقسیم بر میزان دیده‌شدن محتوا به درصد در نتایج جستجو است. فرمول آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

نرخ کلیک (درصد)= ۱۰۰*(کلیک/نمایش در صفحات جستجو)

برای مثال اگر محتوای شما ۱۰۰۰ بار در موتور جستجو نمایش داده شود و ۱ بار روی آن کلیک شود،‌ نرخ کلیک ۰٫۱ درصد است. همان طور که در تصویر آمده‌است، در موتور جستجوی گوگل، نرخ کلیک رتبه های اول تا سوم نتایج جستجو، به ترتیب ۳۱.۷۳٪، ۲۴.۷۱٪ و ۱۸.۶۶٪  که حدود ۷۵ درصد کل نرخ کلیک صفحه اول است.

۳. افزایش اعتبار برند

پیاده‌سازی سئو قوی و با کیفیت در وب‌سایت می‌تواند اعتبار برند را بالا ببرد و بر دیگر اقدامات بازاریابی سودمند باشد. اگر رتبه اول تا سوم را در نتایج داشته باشید، به مشتریانتان نشان داده‌اید که از بازیگران اصلی صنعت هستید. همچنین این امر می‌تواند نشان دهنده معروف بودن سایت شما باشد و به این دلیل بسیاری از کاربران به دنبال نتایج در سایت شما بوده‌اند.

۴. سئو، به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی بلند مدت

همان‌طور که شما برای رسیدن به رتبه‌های بالا زمان صرف می‌کنید، افت رتبه نیز زمان‌بر است. بنابراین سئو استراتژی بازاریابی بلند مدت است. اگر الگوریتم گوگل تغییر نکند یا سایر رقبا استراتژی سئوی خود را تغییر ندهند، پایین آوردن شما از نتایج جستجو آسان نیست.

اکنون که به سؤال سئو چیست پاسخ دادیم و دانستیم اهمیت سئو چیست.

 

کلیه حقوق محفوظ است. شرکت طراحی سایت وب ایده، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت، سئو ، هاست و سرور