منو وب ایده

برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی چیست؟

یادگیری برنامه‌نویسی کامپیوتر، کسب دانش و مهارت لازم برای نوشتن و توسعۀ نرم‌افزار کامپیوتره. برنامه‌نویسی کامپیوتر فقط یک عنوان شغلی نیست و مهارتیه که میتونه در هر رشته و تخصصی به کار بیاد؛ به طوری که خیلی از افراد، یادگیری برنامه‌نویسی رو برای درک تکنولوژی روز شروع میکنند.

برنامه‌نویسی کامپیوتر در حال حاضر بازار شغلی خوبی داره و پیشبینی میشه در آینده، رشد هم داشته باشه. به همین دلیل در سراسر جهان بسیاری از افراد شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کرده‌اند و برنامه‌نویسی رو برای شغل آینده‌شون انتخاب کرده‌اند.

چگونه برنامه‌نویسی یاد بگیریم؟

با وجود دانشگاه‌ها و کلاس‌های حضوری بسیار در زمینۀ آموزش برنامه‌نویسی، بسیاری از برنامه‌نویسان پیشنهاد می‌کنند که برنامه‌نویسی را خودآموز یاد بگیریم. با اینکه برای برنامه‌نویسی، داشتن پیشنیازهایی از علوم کامپیوتر مفیده ولی اکثر برنامه‌نویسان توصیه میکنند برنامه‌نویسی رو به صورت پروژه‌محور و با نوشتن یک برنامۀ ساده شروع کنیم.

در پاسخ به نیاز یادگیری خودآموز برنامه‌نویسی، منابع زیادی تهیه و عرضه شده. آموزش‌های برنامه‌نویسی به صورت کتاب، فیلم و دوره‌های مهارت‌‌محور در دسترسه. بسیاری از منابع آموزش برنامه نویسی رایگان هستند و برای آموزش مقدماتی مناسبند.

در این مطلب نگاهی به سایت‌های معروف برنامه‌نویسی جهان می‌اندازیم و تعدادی از بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی فارسی رو به شما معرفی میکنیم.

کدوم زبان برنامه‌نویسی رو یاد بگیریم؟

مقالات خوبی برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای شروع کار، در اینترنت موجوده که تا اونجایی که من متوجه شدم اگه میخواید برنامه‌نویسی رو به عنوان حرفۀ خودتون انتخاب کنید بهتره برای انتخاب زبان برنامه‌نویسی از آخر به اول نگاه کنید؛ یعنی ببینید در آگهی‌های استخدامی شهر شما چه زبان‌هایی بیشتر مورد تقاضاست.

به علاوه به استفادۀ زبان برنامه‌نویسی توجه کنید؛ هر کدام از تخصص‌های برنامه‌نویسی مثل طراحی وب، ساخت اپلیکیشن‌های موبایل، داده‌کاوی و … یک مسیر یادگیری مناسب دارند و زبان‌های برنامه‌نویسی مشخصی رو مورد استفاده قرار میدن.

به چه زبانی آموزش ببینیم؟

در حال حاضر منابع فارسی خیلی خوبی برای آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر مقدماتی در دسترسه. هر چند داشتن زبان انگلیسی قوی برای پیشرفت در برنامه‌نویسی الزامیه ولی برای شروع میتونید به راحتی از سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی فارسی استفاده کنید.

پیشنیاز برنامه‌نویسی چیه؟

دانش برنامه‌نویسی بسیار گسترده‌ست و ممکنه با توجه به گرایشی که پیدا میکنید نیاز به یادگیری ریاضیات، آمار و علوم کامپیوتر داشته باشید ولی تاکید بسیاری از برنامه‌نویسان بر اینه که شروع برنامه‌نویسی پیشنیازی نداره و شما میتونید آموزش برنامه‌نویسی رو با دوره‌های مقدماتی زبان‌های مختلف شروع کنید.

مسیر یادگیری برنامه‌نویسی به چه صورته؟

مسیر یادگیری خودآموز هر تخصصی تا رسیدن به سطح حرفه‌ای، سخت و ناهمواره. مطمئنا خیلی از کسایی که دوره‌های برنامه‌نویسی رو شروع میکنند و تلاش کافی رو انجام نمیدن، این دوره‌ها رو نیمه تمام رها میکنند. برنامه‌نویسی نیاز به تمرین، رفع اشکال و کار ذهنی زیادی داره و بهتره قبل از شروع دورۀ برنامه‌نویسی مطمئن باشید که میتونید روزانه چند ساعتی رو به یادگیری اختصاص بدید.

آموزش‌های برنامه‌نویسی در چه فرمتی هستند؟

با بررسی دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی کامپیوتر مقدماتی در سطح اینترنت با سه سبک دورۀ آموزشی مواجه میشیم:

  1. دوره‌های متنی: در این دوره‌ها، آموزش برنامه‌نویسی به وسیله متن آموزشی و استفاده از تصویرهای مرتبط در میان متن، انجام میشه.
  2. دوره‌های ویدیویی: این دوره‌ها شامل فیلم‌های ویدیویی آموزش برنامه‌نویسی هستند که به صورت آنلاین قابل مشاهده و دانلود هستند.
  3. دوره‌های تعاملی: این دوره‌ها شامل فیلم‌های ویدیویی، متن آموزشی و همینطور تمرینات کلاسی هستند و شما در محیط این سایت‌ها میتونید کدنویسی کنید و کد رو اجرا کنید. در این دوره‌ها امکان شرکت در امتحان آنلاین و گرفتن مدرک وجود داره.

کلیه حقوق محفوظ است. شرکت طراحی سایت وب ایده، ارائه دهنده خدمات طراحی سایت، سئو ، هاست و سرور